سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن و من
 
قالب وبلاگ
پیوندهای روزانه

 

آدمى به عنوان پیچیده‏ترین و در هم تنیده‏ترین موجود، داراى نیازهاى متعدد و متنوعى است. او سر پا نیازمند آفریده شده و همه زندگى او را نیاز دربرگرفته، و «دین‏» به تعبیر آلپورت گل سر سبد نیازهاى اوست. ریشه احساس نیاز به دین، ژرف و عمیق است واین احساس یک وابستگى مطلق است. به دیگر سخن، انسان گرایش و کشش‏هاى دائمى به سوى آفریدگار خویش دارد و کوشش‏ها، زمزمه‏ها، طلب‏ها، راز و نیازهایش نیز برخاسته از آن کشش‏هاست. عبادت، تجلى خواست روحى بشر است و منظومه عبادات نیز شکل دادن و قالب ساختن براى آن حقیقت و تجلى فطرى است که در عمق فطرت انسان وجود دارد. آدمى قادر نیست از قلمرو راز و نیاز بگریزد و خود را نیازمند خداوند احساس نکند. اگر احساس کرد که در زندگى او خدایى نیست، مثل مگس‏هاى خشک پاییزى مى‏شود که به محض این که به شیشه مى‏خورد، بى‏صدا مى‏میرد. یکى از نیازهاى بشر، گوش دادن به کلام خداوند است. آواى دلنشین قرآن حتى دردهاى او را تسکین مى‏دهد و نیازش را برمى‏آورد.

مقاله حاضر، از چکیده سه تحقیق پزشکى سخن مى‏گوید که در هر یک از آنها، تاثیر آواى قرآن کریم در کاهش استرس و اضطراب بیماران، مورد مطالعه قرار گرفته است.

1. بررسى میزان تاثیر آواى قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب قبل و بعد از انجام اقدامات تشخیصى و درمانى.

در چکیده تحقیق فوق که در دانشگاه علوم پزشکى اصفهان، سال 1376 صورت گرفت، آمده است: «اضطراب پدیده شایع عصر ماست; اما پیشینه‏اى به طول تمامى تاریخ دارد، و از این رو، همواره مورد توجه بوده است. با این وصف، اضطراب کم، براى حیات و زندگى روزمره لازم است، ولى قطعا اضطراب زیاد، آثار و زیان‏هاى جدى بر جسم و روان و روابط اجتماعى مى‏گذارد، و در نتیجه، کنترل و مهار آن همیشه توصیه شده است. شاید به این علت در سال‏هاى اخیر، پژوهشگران تاکید و توجه زیادى بر روش‏هاى غیر دارویى کاهش اضطراب دارند، و در این راستا، در تحقیقات فراوان، تاثیر انواع موسیقى بر کاهش اضطراب، ارزیابى شده است. یکى از اقسام موسیقى، موسیقى ناشى از تلاوت آیات قرآن کریم است. این موسیقى عرفانى و دلپذیر، یکى از باشکوه‏ترین ابعاد اعجاز بیانى قرآن مجید است.»

هدف تحقیق، بررسى تاثیر آواى قرآن بر وضعیت استرس بیماران، قبل و بعد از اقدامات درمانى است. فرضیه تحقیق عبارت است از: آواى قرآن بر کاهش شدت اضطراب قبل و بعد از انجام اقدامات تشخیصى و درمانى، مؤثر است. این طرح تحقیقاتى، یک مطالعه نیمه‏تجربى به شمار مى‏رود که جامعه آمارى آن را، کلیه بیماران بخش‏هاى داخلى و جراحى بیمارستان امام حسین (ع) و امام خمینى (ره) اصفهان تشکیل مى‏داد. این بیماران قرار بود تحت‏یک نوع پروسیجر تهاجمى قرار گیرند. حجم نمونه در این مطالعه 80 نفر بوده‏اند که به طور تصادفى در دو گروه آزمون و شاهد قرار داده شدند. در این تحقیق، براى کاهش اضطراب گروه آزمون، از 20 دقیقه آواى قرآن کریم با صداى اساتید بزرگ مصرى و ایرانى که از بین آیات و سوره‏هاى مختلف انتخاب شده بود، استفاده گردید، و از طریق هدفون به استماع واحدهاى بیمارستانى رسانده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم‏افزار EPL6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و نتایج زیر به دست آمد:

در مرحله اول، کاهش اضطراب در دو گروه شاهد و آزمون محسوس نبود; در حالى که در گروه آزمون در مراحل دوم و سوم - قبل و بعد از انجام پروسیجر میزان اضطراب کاهش یافته بود; اما این کاهش در گروه شاهد مشاهده نشد. و نیز، در بررسى علائم حیاتى در گروه آزمون، میزان فشار خون سیستول و تنفس تعدیل یافته، ولى تعداد نبض، و میزان فشار خون دیاستول در مقایسه با گروه شاهد، تغییر معنادارى نداشت. همچنین، عوامل دیگرى مثل سابقه انجام پروسیجر، نوع عمل، سن، جنبش، سابقه استماع به موسیقى یا تلاوت آیات قرآن، تشخیص پزشکى و... بررسى گردید، که هیچ کدام ارتباط معنادارى با کاهش سطح اضطراب نشان ندادند. بنابراین، نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه تحقیق درست و قابل اثبات است; یعنى آواى قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب بیماران قبل و بعد از انجام تشخیصى و درمانى تاثیر دارد.

2. میزان تاثیر آواى قرآن کریم بر اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحى در بیمارستان‏هاى منتخب تهران در سال 1376.

تحقیق مذکور نیز نیمه‏تجربى بود که به منظور بررسى میزان تاثیر آواى قرآن کریم بر اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحى قلب صورت گرفت. این پژوهش، در بخش جراحى قلب بیمارستان امام خمینى (ره) تهران انجام یافت. هدف کلى پژوهش، تعیین میزان تاثیر آواى قرآن کریم بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحى بود. ابزار مورد استفاده در پژوهش را، سیاهه حالت فرم اضطراب اسپیل برگر، پرسش‏نامه اطلاعات فردى، چک‏لیست ثبت علائم حیاتى، برگه ثبت تعداد دفعات و مدت زمان گوش کردن به آواى قرآن تشکیل مى‏داد. تعداد 80 نفر از بیماران با توجه به مشخصات نمونه انتخاب شدند. از این تعداد، 50 نفر در گروه آزمون، از بعد از ظهر روز قبل، دو بار و هر بار 15 دقیقه به آواى قرآن کریم گوش کردند، و 30 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند، که تحت تاثیر دخالت و مداخله پژوهشگر قرار نداشتند، و تنها از مراقبت‏هاى معمول بخش جراحى استفاده مى‏کردند. اضطراب بیماران در دو گروه با بعد از ظهر روز قبل از عمل و صبح عمل با پرسش‏نامه اضطراب اسپیل برگر و چک لیست ثبت علائم حیاتى سنجیده شد، و در پایان نمونه‏گیرى، میزان کاهش اضطراب گروه آزمون و شاهد مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل یافته‏هاى آزمون آمارى نشان از آن داشت که میزان اضطراب بیماران قبل از عمل جراحى، به تاثیر از آواى قرآن، کاهش یافته است.

3. بررسى تاثیر آواى قرآن کریم بر میزان اضطراب بیماران بسترى در بخش‏هاى مراقبت ویژه قلبى یکى از بیمارستان‏هاى منتخب تهران در سال 1376.

پژوهش مذکور، یک مطالعه نیمه‏تجربى بود که با هدف مطالعه تاثیر آواى قرآن کریم بر میزان اضطراب بیماران بسترى در بخش‏هاى مراقبت ویژه قلبى یکى از بیمارستان‏هاى منتخب شهر تهران انجام شده است. تعداد نمونه‏هاى این پژوهش 60 نفر بودند که به صورتى تصادفى و با استفاده از قرعه‏کشى در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند. جهت گرد آورى داده‏ها، از پرسش‏نامه دو قسمتى استفاده شد. قسمت اول پرسش‏نامه مربوط به اطلاعات فردى و سؤالاتى در مورد موسیقى‏هاى مذهبى بود، و بخش دوم، شامل پرسش نامه استاندارد اسپیل برگر بود. در این پژوهش براى گروه آزمایش با صداى استاد عبدالباسط، آیات 10 تا 23 سوره یوسف با استفاده از ضبط صوت مجهز به هدفون به مدت 20 دقیقه پخش شد. قبل و بعد از پخش آواى قرآن کریم، در دو گروه آزمایش و کنترل فرم اضطراب اسپیل برگر توسط واحدها تکمیل و جهت تعیین میزان اثر بخش آواى قرآن کریم، اختلاف نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله، محاسبه گردید. براى تجزیه و تحلیل داده‏ها از آزمون‏هاى آمارى تى، فیشر، کاى اسکوئر و کوکران استفاده شد. نتایج‏حاصل از پژوهش نشان داد که استماع آواى قرآن کریم باعث کاهش اضطراب بیماران مى‏شود.

نتیجه

در سال‏هاى آغازین قرن بیست و یکم نیز توجه و گرایش به معنویت مهم‏ترین پدیده زمان ماست، و دیگر همانند گذشته، جدال با معنویت و خداوند، جدالى ترقى‏خواهانه به نظر نمى‏رسد. از یک طرف علم در پاسخ به سؤالات انسان اظهار عجز و ناتوانى مى‏کند و به قول سارتر (1971) علم مرده است، و از طرف دیگر احساس تنهایى، ناامنى، پوچى و وانهادگى او را سخت مى‏آزرد. راه نجات از این بحران در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پاى آن وحى و پاى دیگرش عقل است.

 (مرتضى شیرودى /هفته نامه پگاه حوزه - شماره 88)

 


[ پنج شنبه 85/10/28 ] [ 10:34 صبح ] [ قهرمانی نیک ] [ نظرات () ]

همه این اولین ها در زمینه سوره هاى قرآن است. از این 12 «اولین قرآنی» در 8 مورد به فواتح سور اشاره شده است. «همان گونه که مى دانیم هر سوره اى از سوره هاى قرآن با کلمه یا عبارتى شروع مى شود. به این کلمات، جملات و عبارات ابتداى سوره ها، «فواتح سور» مى گویند. در بین سوره هاى قرآن، سوره هایى وجود دارند که کلمه یا جمله هاى آغازین یا به اصطلاح «فواتح» یکسانى دارند یا اینکه فواتح سورشان کاملا یکسان نیست اما با هم شباهت هایى دارند. البته برخى سوره ها نیز از نظر فواتح سور، منحصر به فرد بوده و شبیه هیچ سوره دیگرى نیستند. چندین دسته از سوره هایى که فواتحشان یکسان بوده یا شباهت عمده اى با هم داشته اند را با نامى خاص نامگذارى کرده اند».

و اضافه کردیم که:«اما نکته بسیار مهم و قابل توجه براى قرآن پژوهان و مفسران، آن است که پژوهش ها نشان مى دهد برخى از آن دسته سوره هایى که فواتح یکسان یا شبیه به هم دارند، از نظر مطالب مورد بحث و محتوایشان نیز به یکدیگر نزدیکند یا شباهت هایى دارند».

اینک به سراغ اولین هاى این شماره رفته و آنها را با هم مرور مى کنیم:

اولین سوره از سوره هایى که با «انا» آغاز مى شوند: سوره مبارکه فتح.

اولین سوره از سوره هایى که با «قل » آغاز مى شوند:

سوره مبارکه جن. علاوه بر سوره جن، 4 سوره کافرون، توحید، فلق و ناس نیز با «قل» شروع مى شوند که به این 4 سوره اخیر در زبان عامیانه، «4 قل» گفته مى شود.

اولین سوره از سوره هاى «حوامیم»:

به مجموعه سوره هایى که با حروف مقطعه «حم» (حا، میم) شروع مى شوند، سوره هایى «حوامیم» گفته مى شود. اولین سوره از این سوره ها، سوره مبارکه غافر است. نام دیگر سوره غافر، مؤمن است و منظور از مؤمن ، مؤمن آل فرغون بوده که در آیه 28 این سوره و چند آیه بعد از آن، به او اشاره شده است، وى از نزدیکان فرعون بود، ولى مخفیانه دعوت حضرت موسی(ع) را پذیرفته و به خدا و دین آن حضرت ایمان آورده بود و در آیات این سوره آمده است که «مؤمن آل فرعون» با سخنان مؤثر خود، مانع قتل حضرت موسی(ع) به دست فرعون شد.

از آنجا که سوره غافر نخستین سوره از سوره هاى حوامیم است، به آن «حم اولى » نیز مى گویند.

اولین سوره از سوره هاى «طواسین»:

به سوره هایى که با حروف مقطعه «طس» (طا، سین) و یا «طسم» (طا، سین ، میم) آغاز مى شوند، سوره هاى «طواسین» مى گویند. اولین سوره از سوره هاى طواسین، سوره شعرا ست.

اولین سوره از سوره هاى «حمد» یا «حامدات»:

پنج سوره در قرآن با عبارت «الحمدلله » شروع مى شوند که به این سوره ها، «حمد» یا «حامدات» مى گویند و نخستین آنها سوره فاتحه الکتاب است.

اولین سوره از سوره هایى که با «سوگند و «قسم» آغاز مى گردند:

بیست سوره با صیغه «قسم» شروع مى شوند که اولین سوره از این سوره ها، سوره مبارکه صافات است.

اولین سوره از سوره هاى «ال»:

سوره بقره. این سوره با حروف مقطعه «الم» (الف ، لام ، میم) شروع مى شود.

اولین سوره از سوره هاى «معوذتین» :

دو سوره پایانى قرآن یعنى سوره هاى «فلق» و «ناس» را که با عبارت «قل اعوذ» (بگو پناه مى برم) آغاز مى شوند، معوذتین نامیده اند. به همین جهت اولین سوره از سوره هاى معوذتین، سوره فلق است.

اولین سوره از سوره هاى «قرینتین»:

سوره مبارکه «انفال» . به 2 سوره انفال و برائت که بین آنها «بسم الله الرحمن الرحیم» وجود ندارد، قرینتین مى گویند. نام دیگر سوره برائت، توبه است. سوره توبه بدون «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع شده است.

اولین سوره از سوره هاى «زهروان»:

به دو سوره بقره و آل عمران، سوره هاى «زهروان» مى گویند. پس سوره بقره اولین سوره از سوره هاى زهروان است.

اولین سوره از سوره هاى «عتاق»:

سوره اسراء اولین سوره از سوره هاى عتاق است. به 5 سوره اسراء، کهف، مریم، طه و انبیاء سوره هاى عتاق مى گویند.

اولین سوره از سوره هاى «ممتحنات»:

به 16 سوره از سوره هاى قرآن کریم، سوره هاى «ممتحنات » گفته مى شود که اولین سوره از سوره هاى ممتحنات، سوره مبارکه سجده است.

(باشگاه اندیشه 14/8/1382  /محمد حسین ملک زاده)

 


[ جمعه 85/10/22 ] [ 10:17 صبح ] [ قهرمانی نیک ] [ نظرات () ]
 

آیا مى دانید که : پیشینهء تفسیر قرآن به زمان رسول اکرم (ص ) بر مى گردد زمانیکه آن حضرت در پاسخ به پرسشهاى صحابه از آیات قرآن , آیات را تفسیر مى فرمود.

آیا مى دانید که : استفادهء از اجتهادات شخصى در تفسیر قرآن از زمان تابعیین آغاز شد.

آیا مى دانید که : تأویل مربوط به متشابهات است ولى تفسر دفع ابهام از تمام آیات .

آیا مى دانید که : معیار صحت تأویل عبارت است از تطابق با دلالت التزامى غیرِبیّن قرآن که خود نوعى دلالت لفظى است .

آیا مى دانید که : روشهاى تفسیرى با سلیقه هاى تفسیرى فرق دارد. روشهاى تفسیرى یعنى سبک هاى استخراج معانى قرآن و سلایق تفسیرى یعنى اهتمامات تفسیرى یک مفسر در تفسیر قرآن .

آیا مى دانید که : منابع مهم تفسیر نقلى از نگاه شیعه عبارتنداز: قرآن , روایات پیامبر (ص ) و ائمه معصومین (ع )و از نظر اهل سنت این منابع عبارتنداز: قرآن , روایات پیامبر(ص )و صحابه .

آیا مى دانید که : اولین نمونه هاى تفسیر علمى در تفاسیر شیعه به تفسیر تبیان شیخ طوسى متوفى (460 برمى گردد.

آیا مى دانید که : تفاسیرِ المیزان , الفرقان , الکاشف , البصائر, نوین , نمونه , من هدى القرآن , پرتوى از قرآن و...از تفاسیر مهم علمى قرن 14هستند.

آیا مى دانید که : بهترین تفسیر علمى آن است که دیدگاههاى علمى راهگشاى فهم قرآن شود نه اینکه بر آیات تحمیل گردد.

آیا مى دانید که : دانش تفسیر در آغاز بخشى از علم حدیث به شمار مى رفت .


[ جمعه 85/10/22 ] [ 10:7 صبح ] [ قهرمانی نیک ] [ نظرات () ]

برابری اضداد در قرآن!

 

بـنـی اسـرائـیـل 88: «به آنها بگو: اگر انـس و جنّ همدست شوند که کتابی مانند قـرآن بنویسند نخـواهند توانست، حتی اگــر نـسـل بـه نـسـل نیز این کار را ادامه بدهـند».

 

یک از موارد قابل تامل در آیات قرآن به نظر صاحب نظران بحث برابری اضداد می باشد. یعنی برابر بودن تعداد تکرار واژهایی که به نوعی باهم در تضاد می باشند مثل مرد و زن و... .که وجود چنین امری دلیلی دیگر بر اعجاز این کتاب مبین می باشد .در زیر نمونه هایی از این مورد ذکر گردیده است:

زن:24 مرد:24

دنیا (یکی ازنام های زندگی): ١١۵ آخرت (نامی برای زندگی پس از این جهان): ١١۵

ملائکه: ٨٨ شیاطین: ٨٨

زندگی: ١۴۵ مرگ: ١۴۵

سود: ۵٠ زیان: ۵٠

ملت (مردم): ۵٠ پیامبران: ۵٠

ابلیس(پادشاه شیاطین): ١١ پناه جوئی از شرّ ابلیس: ١١

مصیبت: ٧۵ شکر: ٧۵

صدقه: ٧٣ رضایت: ٧٣

فریب خوردگان (گمراه شدگان): ١٧ مردگان (مردم مرده): ١٧

مسلمین: ۴١ جهاد: ۴١

طلا: ٨ زندگی راحت: ٨

جادو: ۶٠ فتنه: ۶٠

زکات: ٣٢ برکت: ٣٢

ذهن : ۴٩ نور: ۴٩

زبان: ٢۵ موعظه (گفتار، اندرز): ٢۵

آرزو: ٨ ترس: ٨

آشکارا سخن گفتن (سخنرانی): ١٨ تبلیغ کردن: ١٨

سختی: ١١۴ صبر 114

ونیز جالب خواهد بود به دفعاتی که کلمات زیر در قرآن ظاهر شده اند نگاهی

داشته باشیم:

نماز: ۵

ماه: ١٢

روز: ٣۶۵

دریا : ٣٢ ، زمین (خشکی): ١٣

۴۵ = ٣٢ + خشکی + دریا = ١٣

%٧١٫١١١١١١١١=٣٢/۴۵*١٠٠q = دریا

۵٫٨٨٨٨٨٨٨٩=۴۵/١٣*١٠٠q= خشک

%١٠٠=(% دریا ( ٧١٫١١١١١١١١ %)+خشکی( ٢۵٫٨٨٨٨٨٨٨٩

دانش بشری به تازگی اثبات نموده که آب ٧١٫١١١ % و خشکی ٢٨٫٨٨٩ % ازکره زمین را فراگرفته است.

اما من یک سوال دارم دربالا شما با چند مورد آشنا شدید که بشر با توجه به علم امروز آن را درک کرده حال سوال در این جا مطرح می گردد تعداد دفعاتی که این واژه ها ذکر گردیده اند به چه منظور بوده ؟و علاوه بر فهم ظاهری آیا ما را به چیز دیگری راهنمایی نمی کند چیزی که شاید فردا آن را بشر دریابد؟ شاید فهمیدن هر نکته از قرآن ما را به چیزی هدایت کند که قرار بود با آن ها به جایی برویم  که از آن حضرت علی (ع) به بهای ما یاد می کنند.پس حواسمان باشد بهایمان را دریابیم.

 


[ چهارشنبه 85/10/6 ] [ 11:31 صبح ] [ قهرمانی نیک ] [ نظرات () ]

بسم الله الرحمن الرحیم

قل یا ایها الکافرون لا اعبد ما تعبدون

ولا انتم عابدون ما اعبد .ولا اناعابد ما عبدتم ولا انتم عابدون ما اعبد

لکم دینکم ولی دین

 

 

**نکاتی چند از سوره مبارکه کافرون**

 

فرمود برو با جهل خود مشغول باش من هم بروم دنبال کارم .این سوره را می شود برای کفار خواند برای دشمنان امیر المومنین (ع)هم می شود خواند.برای جهل باطن خود انسان برای نفس خود انسان هم می شود خواند.هر وقت از کسی یا چیزی عصبانی شدید این سوره را بخوانید.کمک می کند قوه می آورد تمام نعمت ها در آن هست .تمام استغفارها در آن است .تمام جهادها در آن است.

 

بر گرفته از کتاب طوبای محبت حاج محمد اسماعیل دولابی

 

معانی کلمات سوره:***

قل: به معنای ابراز آنچه در درون و قلب است به هر وسیله ای که ممکن است.

کافرون:  ازریشه کفر به معنای اعتنا نکردن و رد نمودن چیزی است و از

نتایج آن دوری جستن، محو کرد و پوشاندن  است.

عبد: به معنای نهایت تذلل و فروتنی نسبت به مولا همراه با اطاعت وفرمانبری

است که ممکن است به اختیار یا به غیر اختیار باشد.

دین: به معنای فروتنی و فرمانبرداری در قبال برنامه یا مقرراتی معین است .

 

با توجه به روایتی که از امام صادق علیه السلام آمده کفر در قرآن به چهار صورت ذکر شده است :

- 1کفر در مقابل اسلام : که انکار حق و حقیقت به قلب و زبان است :

و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوا

-2 کفر در مقابل شکر : به معنای ناسپاسی  (کسی که قدر نعمت های خود را نشناخته و از آن ها استفاده نمی کند .)هذا من فضل ربی لیبلونی ءاشکر ام اکفر و من شکر فانما یشکر لنفسه و من کفر فان ربی غنی کریم  یا :   اما شاکرا و اما کفورا

-3 کفر به معنای مخالفت و معصیت کردن : که هر کسی دچار نافرمانی می شود در حین گناه دچار این قسم از کفر است:  و هو محرم علیکم اخراجهم افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض

- 4کفر به معنای برائت و دوری که گاهی بر انسان واجب است نسبت به  چیزهایی از دوری نماید : فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله

 

نکات مربوط به سوره:با توجه به مضامین این سوره مبارکه

:***********************

1. انسان باید با تعین مواضع خود که عبارتست از عبودیت خداوند متعال مسیر عملی خود را از کسانی که دچار کفر شده اند جدا نماید.

2. عبادت ، به معنای خضوع و اطاعت ، عامل اصلی در کافر بودن یا نبودن به شمار رفته است.

3. در مورد کفار از نوع اول : لازم است بر مواضع خود تاکید نموده و آن را به آن ها تفهیم کنیم  و تکرار کنیم، و سپس از آنان دوری و آنان را از خود طرد نماییم. نه این که به محافظه کاری پرداخته و ما از عملکرد آنان رنگ بگیریم.

4.در حال معصیت روح ایمان می رود و با توبه و انابه برمی گردد.

5.شکر به معنی دانی در مقابل هر نعمتی مطرح است . اعتقاد به دین اسلام  ، زندگی در تنها کشور با قوانین شیعه ، شناخت اهلبیت علیهم السلام ، پدر و مادر ، همسر شایسته ، خوردن ، خوابیدن  ، آرامش ،و توانایی های مختلف نیاز مند شکر است و حداقل آن هدر نکردن عمر با گذران بی تفاوت روز ها و شب هاو سعی روز افزون در  ترک گناهان ،شناخت و انجام واجبات و مستحبات و درک نورانیت علم و معنویت است.

6. شرک نمود عملی کفر است که بر چهار قسم و همه مذموم است. براین اساس که و ما یومن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون : ایمان نمی آورند به خدا اکثر ایشان مگر اینکه مشرکند، بنگریم که از این گروه هستیم یا نه؟.

 شرک جلی و ارتداد

· شرک خفی  که اعتماد به غیر خدا و موثر دانستن دیگری نه به طور مستقل و الا شرک جلی  است.و اغلب افراد به این نوع شرک و اعتماد به غیر خدا گرفتارند. شرک در طاعت که اطاعت شیطان و مخالفت خدا را بنماید.

که آیه بالا به این مضمون بسیار نزدیک است.

· شرک در عبادت که ریا بکند : فمن کان یرجوا لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا و لا یشرک بعباده ربه احدا پس هر که امید ملاقات خدایش را دارد عملی صالح انجام دهد و در عبادت پروردگارش احدی را شریک قرار ندهد.

7 :این مطلب که بعضی کار ها را فی سبیل الله و بعضی دیگر را برای داشتن در آمد و تفریح و استراحت و به خاطر دل دیگران و .. انجام بدهیم این شرک در زندگی است در حالی که تمام اعمال و افکار انسان می تواند در خدمت خداوند و بندگی محض او باشد حتی خوردن و خوابیدن و هر چه به فکر می آید و برای اموری که هیچ وجهی در اطاعت و رضایت خدا ندارد ، عمر کوتاه  خود را هدر و نامه عمل خود را آلوده نکنیم.

8. سپردن امور به خداوند به معنی سستی در ایفای نقش خود در ریز ریز مسائل زندگی نیست بلکه می تواند وظیفه شناسی و عمل به تکالیف  و دغدغه نداشتن برای نتایج آن یا  قدر شناسی دیگران باشد.توجهت به هرچه باشد قیمت تو همان است اگر توجهت به خدا وخوبان باشد فیمتی می شوی. حواس تو به هر که رفت تو همانی

 

 

 

 

 

 


[ سه شنبه 85/9/28 ] [ 9:36 عصر ] [ قهرمانی نیک ] [ نظرات () ]

 

 

خلاصه ای از سوره کوثر

هر کس سوره کوثر را در نماز های واجب و مستحب اش بخواند خداوند او را از حوض کوثر در قیامت سیراب می کنند.

خداوند از رود های بهشتی سیرابش می کند و ثواب کل قربانی هایی که عید قربان قربانی می شوند را به او می دهد.

مشرک هم که قربانی می کند تکوینا" خیر دارد اما به خاطر مشرک بودنش به خودش نمی رسد ولی در این دنیا می ماند تا به کسی که سوره کوثر را می خواند برسد.

سوره کوثر و قدر و نصر سه معنی نزدیک به هم  دارند.

 

****************     معانی لغات

ان : از حروف مشبهه بالفعل - حتما قطعا  

نا : ما

عطی : بخشیدن و دادن چیزی به مقتضای شخص دهنده که بیشتر در مفاهیم معنوی و دادنی های ارزشمند و به واسطه بزرگواری و حکمت است.  اتی : دادن به معنی مطلق   وهب : بخشیدن به قصد دادن ملکیت چیزی به دیگری   سخی : دادن چیزی از روی نرمی و لطافت دهنده

کوثر : صیغه مبالغه از کثر است در مقابل کم است یعنی  خیلی زیاد  : چیزی که ارزش ذاتی اش زیاد است ارزش درونی دارد اگر چه کوچک و کم وزن باشد.

تکاثر : جمع کردن و انباشتن آنچه با زیاد کردن قیمت پیدا می کند.

صل ّ  : عبادت مخصوص ، حمد و ثنا از ریشه صلو به معنی نزدیک شدن به نورانیت .

صلی : مثل  "  تصلی نارا حامیه "  ، " اصلو ها الیم ایها امجرمون"  نزدیک شدن به آتش است.

رب : سوق دهنده شی به سوی کمالش و رفع کننده نقایصش

نحر : ذبح شتر ، و بالا بردن دستها تا  حدود گوش درتکبیر  نماز که به آن سفارش شده که هر چیز زینتی دارد و زینت نماز به این حرکت دستها در تکبیر هاست.

شنأ : دوری همراه با بغض و نا خوشایندی

ابتر : نا تمام ، عقیم

 

***********     مفاهیم سوره

انا اعطیناک الکوثر

می تواند بخشنده بدون در نظر گرفتن لیاقت شخص گیرنده اهل عطا باشد . همانطور که خداوند به هر یک از ما کوثری بخشیده که اگر آن استعداد و توان ویژه را بشناسیم و با حمد و ثنای الهی آن را به فوران آورده و با خیر رساندن بسیاربه بندگانش شکوفا  کنیم ، در یافت کننده آن کوثر الهی خواهیم بود.

به هر موجودی کوثری عطا شده که کاری از آن می آید که از عناصر دیگر نمی آید.

 

فصل ّ لربک و انحر

کوثر نهری است در بهشت که جریان دارد و از بالا سرچشمه می گیرد. حقیقتی پیوسته موجود است . منقطع نیست. کسی که از آن آب بنوشد سیراب می شود. تشنگی و ناکامی اش رفع می شود.

شرط جریان کوثر  صل ّ و انحر است. از بالا بگیر و برای دیگران دست و دلبازانه خرج کن." شتر  کشان "

ان شانئک هو الابتر

آن کس که  دوری همراه با کینه ورزی با حق پیشه کند خود ناتمام و ناکام خواهد شد.

همچنین در حدیث است که هر کاری که در وقت نماز انجام گیرد ابتر خواهد بود . پس نماز را در وقت شایسته خود به جا آوریم چون هر کار دیگری در آن وقت بی ثمر خواهد شد.

 

از امام صادق علیه السلام می پرسند : جزاک الله خیرا  یعنی خدا تو را خیر دهد یعنی چه ؟ می فرمایند خیر رودی است در قیامت که از حوض کوثر جدا می شود  که حوض کوثر هم از ساق عرش جاری است.

 

پیامبر اکرم علیه و آله السلام فرمودن خداوند پنج خیر را به من و پنج خیر را به علی علیه السلام عنایت کرد :

( از جمله)کوثر را به من و سلسبیل را به علی علیه السلام عنایت کرد.

 

 


[ جمعه 85/9/24 ] [ 5:15 عصر ] [ قهرمانی نیک ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 168546